به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، محمدحسین صفارهرندی طی سخنانی در جمع دانشجویان دانشگاه قرآن و حدیث شهر ری که با موضوع فرصتها و تهدیدهای انتخابات انجام شد، با اشاره به اینکه امروز انتخابات یکی از مباحثی است که جزو محورها و موضوعات اصلی جامعه است، اظهارداشت: انتخابات در کشور ما یک فرصت است؛ برخلاف برخی از برداشتها که به دلیل نگرانی های عده ای ناشی از حوادث سال 88 آن را به عنوان یک تهدید و چالش در برابر نظام تلقی میکنند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: انتخابات 88 اگر اسیر خودخواهی، جاهطلبیها و همچنین وسوسهشدنها توسط قدرتهای شیطانی نمیشد، یک فرصت بزرگ و بینظیر و حاصل 40 میلیون نفر در یک انتخابات بود که حتی برای بیگانگان هم بهتآور محسوب میشد؛ اگر ما کثرت آرا را مصداق نوعی توسعهیافتگی تلقی کنیم، حضور مردم و مشارکت بالاتر میتواند نشاندهنده همین توسعه یافتگی باشد.
صفارهرندی گفت: گرچه در برخی دموکراسیهای مدعی، بیحوصلگی مردم برای حضور در فرایندهای انتخاباتی ظرفیتهای پایینی را برای حضور مردم رقم میزند اما به هیچ وجه این حضور پایین را علائمی برای دلسردی از سیسم سیاسی حاکم یا فقدان مشروعیت تلقی نمیکند. به عنوان مثال در انتخابات شوراهای انگلیس زمانی که حضور رایدهندگان به 26 درصد میرسد هیچ کس متعرض نظام سیاسی انگلیس نمیشود.
این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: در کشور ما زمانی که نرخ مشارکت در انتخابات پایین میآید صحبت از اکثریت خاموشی میشود که عدم حضور آنها را نشاندهنده نارضایتی و دلسردی از نظام میدانند و اینکه باید سرنگونی اتفاق بیفتد و حتی کسانی به خودشان حق میدهند به استفاده از سازوکارهای بینالمللی اشاره کنند تا بحث مداخله نظامی برای نجات اکثریت مقهور و محروم شده نظام سیاسی مطرح شود.
وی افزود: اصل مشارکت سیاسی و افزایش حضور مردم ممکن است باعث ایجاد نوعی فضای هیجانی شود که البته آن هم دلگرم کننده است چرا که اگر کسانی برای مشارکت سیاسی و اجتماعی دم به تله نمیدادند در این فضای هیجانی وارد فاز عمل شوند.
مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه پاسداران در ادامه با اشاره به اینکه یکی از آسیبهای انتخابات این است که کسانی برای جلب آراء مردمی به روشهای غیراخلاقی متوسل شوند، اظهارداشت: به طور حتم این مسئله در انتخابات یک آسیب است؛ ممکن است برخی در جاهایی برای جلب آراء مردم متوسل به وعدههای دروغین شوند و یا برای جلب آرای اقشاری از مردم به تخریب و یا اعطای بذل و بخششها روی آورند که اینها آسیبهای دموکراسی است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه بخشی از این آسیبها به واسطه نبود فعالیت سیاسی نظام یافته یا فعالیت حزبی در ایران است، گفت: برخی از احزاب در شب انتخابات شکل میگیرند و کسانی که کمترین وقت را برای تدوین برنامههای درست و حسابی گذاشتهاند، با ادعاهایی بزرگ قصد دارند به قدرت دست پیدا کنند.
مشاور فرهنگی فرمانده کل قوا یادآورشد: برخی از احزاب نیز در فردای روز انتخابات تشکیل میشوند تا کسانی که برحسب تصادف به قدرت دست پیدا کنند بتوانند حضور خود را در قدرت ادامه دهند؛ در حالی که تحزب و کار حزبی شامل تربیت کادر برای زمانی است که اگر جامعه قدرت را به آن حزب تحویل داد نیروی لازم برای اداره کشور وجود داشته باشد.
صفار هرندی یکی دیگر از آسیبهای دوران انتخابات را حضور افرادی دانست که آنها را نمیتوان در ذیل یک مکتب فکری و جریان سیاسی مشخص تعریف کرد و دلیل آن هم این است که در مورد کار سیاسی فعالیت علمی انجام نشده است.
این تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه تصریح کرد: در چنین شرایطی، انتخابات شاهد به صحنه آمدن افراد بیهویتی است که در هیاهوی انتخابات به دنبال هویتیابی برای خود هستند؛ از این رو است که ناگهان شما افرادی را در قامت اصولگرا میبینید که تا 20 سال پیش جزو گروههای چپ محسوب میشدند.
وی عرصه انتخابات را عرصه رقابت برنامه ها خواند و گفت: در محیط رقابتی است که افراد مجبورند تا سرفصلها و داراییهای خود را به نمایش بگذارند و در مقابل نیز رقیب همه برنامهها و داراییهای خود را به نمایش میگذارد تا در تقابل نگاهها و برنامههای متنوع برنامه پیروز ظاهر شود البته این منوط به شرایطی است که رقابت در انتخابات بر اساس کلاه گذاشتن، شیادی و دور زدن قانون نباشد.
صفارهرندی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در سال 88 در حالی طرف مقابل شکست خورد و بعد هم قانون را زیرپا گذاشت که یک هفته قبل از انتخابات بر شعار التزام بر قانون تاکید میکرد.
مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه در ادامه با اشاره به اینکه در سال 76 و بعد از آن در سال 84 برخی شعار تغییر و اصلاح را مطرح کردند، گفت: تصور مردم از اصلاح، تغییر در شرایط معیشتی مردم بود چرا که در سال 76 تورم 50 درصدی سبب فشار به مردم شده بود.
صفارهرندی گفت: اما برخلاف این شعارها عملکرد دیگری انجام شد و تغییر در ساختارهای نظام به عنوان الگوی اصلی اصلاح و تغییر شرایط و سرکوب خواستههای امام(ره)، رهبری و مردم متدین انجام شد.
وی افزود: کسانی که در کنار خود عکس امام(ره) و رهبری را قرار میدادند، صحبت از سوسیال دموکراسی میکردند؛ اینها بهتر بود به جای عکس امام و رهبری عکس مصدق و «تقی ارانی» را قرار میدادند و خود را به دو گرایش لیبرال دموکراسی و لیبرال دموکرات تقسیمبندی میکردند.
صفارهرندی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه آسیبهای انتخابات هیچگاه نمیتواند سبب نادیده گرفتن مزایا و فرصتهای آن شود، یادآورشد: به لطف خداوند بهترین دموکراسیهای عالم که در آن هیچ خدشهای نمیتوان به رای مردم وارد کرد در ایران قرار دارد؛ حتی از سوی کشورهای مدعی دموکراسی به ما میگفتند نظام دموکراسی در ایران بسیار از سایر مدعیان دموکراسیتر است.
این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: تنها در ایران یک فیلتر سیاسی به نام شورای نگهبان وجود دارد که رجل سیاسی و مذهبی را مشخص میکند و در شورای نگهبان اگر شما بتوانید دم 12 نفر را ببینید میتوانید وارد صحنه انتخابات شوید اما برای مثال در کشور فرانسه شما باید از 550 نفر برای تائید صلاحیت دموکراتیک خود امضا جمع کنید.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس صفار هرندی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره اینکه گفته میشود اصولگرایان در صورت معرفی مشایی به عنوان کاندیدای دولت با آنان ائتلاف خواهند کرد گفت: من چنین چیزی را نشنیدم اما اگر بخواهیم به صورت استدلالی در مورد آن بحث کنیم این آقا که شما از آن نام بردید دارای یک سری عملکردها و یک سری تفکرات آن هم با اغماض است.
وی افزود: یکی از این نگاهها که در شماره قبلی روزنامه ایران از سوی یکی از نظریهپردازان آن مطرح شد پایان دوران اسلامگرایی با تعبیر طالبانیسم از اسلامگرایی است. در حقیقت این حرف به این نکته میرسد که اسلام گرایی با تعریف طالبانیسم و خشونت به پایان رسیده است.
این تحلیلگر سیاسی در ادامه تصریح کرد: ما اگر اسلامگرایی را معادل طالبانیسم بدانیم تمام گذشته اسلام از زمان پیامبر گرامی اسلام در اسلامگرایی خلاصه شده است و حالا این جریان اسلامگرایی را مخالفت با بشریت و دوره آن را تمام شده عنوان میکند از این رو بر اساس عقل، شخصی که اسلامگرایی را پایان یافته میداند نمیتواند در راس چنین حکومتی قرار گیرد و حداقل صلاحیتها را در اختیار ندارد.