بِسم‏ اللّه‏ِ الرَّحْمنِ الرَّحيم

گــزيــده‏ اى از متــن تأييديه‏ ها و تقريظ‏هاى ده نفر از مراجع تقليد و مجتهدين

برجسته حوزه ‏هاى علميه درباره«همه» آثارقرآنىِ «جناب آقاى دكتر محمدبيستونى»

رئيس گروه مؤسسات قرآنى ‏تفسير جوان

متن تأییدیه مرجع عالیقدر«حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم ‌شیرازی»

 

بِسـمِ اللّهِ الرَّحمـنِ الرَّحیـمِ

قرآن مجید بالاترین سند افتخار ما مسلمانان است و تا کسی با قرآن آشنا نشود، پی به عظمت آن نخواهد برد و هرقدر آشنایی ما با این کتاب بزرگ آسمانی افزون گردد، به درجه اهمیت و عظمت آن بهتر پی می‌بریم، مخصوصاً برای حل مشکلات مسلمین در دنیای امروز، بهترین راه‌گشا قرآن است.

به همین دلیل شایسته است نسل جوان برومند ما روزبه‌روز با این کتاب آسمانی آشناتر گردد، نه فقط به «خواندن» و «قرائت» و «حفظ» آن، بلکه به «محتوا و معنای قرآن». به یقین قرآن مجید می‌تواند صفا و روشنی ویژه‌ای به تمام زندگی آنان بدهد و از آنان افرادی باایمان، شایسته، قوی، شجاع و طرفدار حق بسازد.

از آنجا که تفسیر نمونه بحمدالله در میان تمام قشرها نفوذ یافته و تحولی در محیط ما ایجاد کرده است، جناب آقای «دکتر محمد بیستونی» که فردی باذوق و علاقمند به مسائل اسلامی و مسائل جوانان است، ابتکاری به خرج داده و تفسیر نمونه را به صورت فشرده و خلاصه با «سبکی تازه» که به آسانی قابل استفاده برای همه جوانان باشد، درآورده و به گونه‌ای که هم‌اکنون ملاحظه می‌کنید، در اختیار آنان گذارده است. خداوند این خدمت را از ایشان قبول کند و به همه جوانان عزیز توفیق استفاده از آن را مرحمت فرماید.


ناصر مکارم شیرازی

28/8/79 

 

 

 

متن تأییدیه مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی رئیس رشته‌های تخصصی «تفسیر، تبلیغ و کلام» در حوزه علمیه قم

یکی از گام‌های مؤثر که باید مفسران اسلامی در تشریح و تفهیم مقاصد عالی قرآن بردارند، این است که؛ دگرگونی عمیقی درشیوه تفسیر به‌وجود آورند و از تکرار تفسیر قرآن به شیوه ترتیبی که سوره به سوره یا آیه به آیه است، خودداری نمایند و توجه خود را به شیوه دیگری که همان «تفسیر موضوعی» است، معطوف سازند. آنگاه خواهند دید در این نوع تفسیر چه پنجره‌های زیبایی از علوم و معارف قرآن در چشم‌انداز تفسیری آنان گشوده می‌شود.

در همین راستا برادر فرزانه جناب آقای دکتر محمد بیستونی رئیس گروه مؤسسات قرآنی تفسیر جوان در تلاشی بیست ساله با لطف و عنایات ویژه الهی، شش نوع تفسیر موضوعی برای شش مخاطب هدف تحت عناوین تفسیر کودک، تفسیر نوجوان، تفسیرجوان، تفسیر زنان، تفسیرمردان وتفسیر خانواده بانظارت علمای برجسته حوزه‌های علمیه تألیف و منتشر نموده و چندین کتب ارزنده قرآنی و تفسیر موضوعی مستقل را نیز تحت عناوینی همچون تغذیه، باستان‌شناسی، هنرهای‌دستی، دنیای حیوانات، شعر و شاعری، آب و باران، فقرو ثروت، نهج‌البلاغه جوان، خلاصه الغدیر، لغت‌شناسی و مفاهیم قرآن کریم، نخستین بانک جهانی قرآن‌پژوهی (تفسیر موضوعی) و... را با نگاه ویژه به قرآن، حدیث و علوم روز برای نسل جوان تألیف، چاپ و منتشر نموده است که این حجم از فعالیت‌های تأثیرگذار قرآنی در نوع خود کم‌نظیر می‌باشد.

برای ایشان تداوم توفیقات و طول عمر همراه با صحت، عزّت و حُسن عاقبت را خواهانم و به همه خانواده‌های محترم و جوانان عزیز توصیه می‌نمایم از همه آثار ارزشمند و کاربردی ایشان که با محتوای عمیق و ساده و زیباترین شکل ارائه شده است، حداکثر استفاده را بنمایند.


قم – جعفر سبحانی

4 / 8 / 88 

 

متن تأییدیه مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله‌العظمی نوري همداني

بِسـمِ اللّهِ الرَّحمـنِ الرَّحیـمِ

برادر عزيزم جناب آقاي دكتر محمد بيستوني دامت‌توفيقاته

توفيقات جنابعالي در نشر معارف قرآن كريم در قسمت‌هاي متنوع و مختلف كه همه آنها حاكي از ايمان و عقيده و نيت خالص و ذوق سرشار آن‌جناب است، را تبريك مي‌گويم. جَزاكُمُ اللَّهُ خَيْراً وَ زادَكُمْ تَوْفيقاً.

حقاً هريك از نوشته‌ها و نشريات شما كه از جنبه‌ خاصي معارف و مفاهيم قرآن مجيد را منعكس مي‌كند و شفاي دردها را نشان مي‌دهد و قطره‌اي از درياي بي‌كران قرآني را به نمايش مي‌گذارد، حاكي از انس و ممارست فراواني است كه با قرآن مجيد داشته‌ايد. ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤتيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظيمِ. 

پس از تقدير از تشكيل مؤسسه قرآني جوان و تأليفات ارزشمند آن برادر محترم، مزيد توفيقاتتان را از خداوند متعال مسألت مي‌نمايم.


حسين نوري‌همداني

20/11/1390

  

متن تأییدیه حضرت آیت‌الله محمد یزدی
رئیس شورایعالی حوزه علمیه و رئیس دبیرخانه مجلس‌خبرگان‌رهبری

 

بِسـمِ اللّهِ الرَّحمـنِ الرَّحیـمِ

قرآن کریم این بزرگترین هدیه آسمانی و عالی‌ترین چراغ هدایت که خداوند عالم به وسیله آخرین پیامبرش برای بشریت فروفرستاده است؛ همواره انسان‌ها را دستگیری و راهنمایی نموده و می‌نماید. این انسان‌ها هستند که به هر مقدار بیشتر با این نور و رحمت ارتباط برقرار کنند، بیشتر بهره می‌گیرند.

ارتباط انسان‌ها با قرآن کریم با خواندن، اندیشیدن، فهمیدن، شناختن اهداف آن شکل می‌گیرد. تلاوت، تفکر، دریافت و عمل انسان‌ها به دستورالعمل‌های آن، سطوح مختلف دارد. کارهایی که برای تسهیل و روان‌ و آسان کردن این ارتباط انجام می‌گیرد، هرکدام به نوبه خود ارزشمند است.

کارهای گوناگونی که دانشمند محترم جناب آقای دکتر بیستونی برای نسل جوان در جهت این خدمت بزرگ و امکان ارتباط بهتر نسل جوان با قرآن انجام داده‌اند؛ همگی قابل تقدیر و تشکر و احترام است. به علاقمندان بخصوص جوانان توصیه می‌کنم که از این آثار بهره‌مند شوند.

توفیقات بیش از پیش ایشان را از خداوند متعال خواهانم.


محمد یزدی

رئیس دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری 1/2/1388

 

 

متن تأییدیه حضرت آیت‌الله مرتضی مقتدایی مدیریت محترم حوزه‌های علمیه کشور

بِسـمِ اللّهِ الرَّحمـنِ الرَّحیـمِ

توفیق نصیب گردید از مؤسسه قرآنی تفسیر جوان بازدید داشته باشم و مواجه شدم با یک باغستان گسترده پرگل و متنوع که به طور یقین از معجزات قرآن است که این ابتکارات و روش‌های نو و جالب را به ذهن یک نفر که باید مورد عنایت ویژه قرار گرفته باشد، القاء نماید تا بتواند در سطح گسترده کودکان و جوانان و نوجوانان و غیرهم را با قرآن مجید مأنوس به طوری که مفاهیم بلند و باارزش قرآن در وجود آنها نقش بسته و روش آنها را الهی و قرآنی نماید و آن برادر بزرگوار جناب آقای دکتر محمد بیستونی است که این توفیق نصیب ایشان گردیده و ذخیره عظیم و باقیات‌الصالحات جاری برای آخرت ایشان هست. لازم می دانم از زحمات طاقت فرسا و تلاش مستمر چندین سالة ایشان در رابطه با طرح و اجرای برنامه های فنّی و تخصصی و علمی همراه با ذوق و سلیقة خوب خدادادی در مورد روش انس با قرآن و مبانـی پژوهشی قرآنـی تقدیر و تشکر نمایم و بحمداله و المنّه اثر مطلوب در جامعه داشته و موجب آسان شدن و سرعت پیداکردن قرائت و فهم مفاهیم عالیة قرآن و زنده و نورانی شدن دلهای علاقمندان به قرآن گردیده اسـت و انشاءالله از مصادیـق «مَن اَحیا نَفساً فَکَاَنَّما اَحیَا النّاسَ حَمیعاً» خواهنــد بــود. 

به امید اینکه همه اقدامات باخلوص قرین و مورد توجه ویژه حضرت بقیـﺔالله‌الاعظم ارواحنا فداه باشد.


مرتضی مقتدایی

به تاریخ یوم شنبه پنجم ماه مبارک رمضان‌المبارک 1427 

 

متن تقریظ حضرت آیت‌الله سیدعلی‌اصغر دستغیب نماینده محترم مجلس خبرگان رهبری

بِسـمِ اللّهِ الرَّحمـنِ الرَّحیـمِ  وَ الَّذینَ جاهَدُوا فینـا لَنـَهـدِیَنـَّهـُم سُبُلَنـا وَ  اِنَّ اللهَ لَمَعَ المُحسِنیـنَ

 (69 / عنکبوت)

خداوند را بندگانی است که در راه او تلاشگر و نیکوکارند و همانها هستند که از هدایت و نصرت الهی برخوردارند. حدود 35 سال از نخستین دیدارم با نور چشم گرامی و عزیزم جناب آقای دکتر محمد بیستونی در مسجدالرضای شیراز می‌گذرد و با روحیه تعهد، اخلاص و فداکاری ایشان آشنایی کافی دارم. قبل از انقلاب از جوانان پیشگام در مبارزات بوده و مکرر بازداشت و زندانی می‌شدند و پس از پیروزی، خطیرترین کارها را در صحنه‌های مختلف با توکل به خدا و به عنوان انجام وظیفه به عهده می‌گرفتند. اینجانب موفقیت‌های چشمگیر و ارزشمند آقای دکتر بیستونی ازجمله تحقیقات و تألیفات جالب و جذاب مؤسسه قرآنی تفسیر جوان خصوصاً ابداع روش انس با قرآن از طریق «کارگاه‌های آموزشی قـرآن و مهارت‌های زندگی» را مرهون مجاهدات و صالحات ایشان می‌دانم.

نکته قابل توجه اینکه مشارالیه فرصت جوانی را مغتنم دانسته و در راه خدا گذرانیدند و اکنون بحمدالله جوانان عزیز میهن اسلامی از نتایج کار و تلاش مستمر وی به نحو شایسته‌ای بهره‌مند می‌باشند. امید است اقشار مختلف خصوصاً نسل جوان با استفاده از آثار این وجود گرانمایه، معارف دینی خود را ارتقاء بخشند و مسئولین محترم فرهنگی جامعه با حمایت بی‌دریغ خود گام مؤثری در اشاعه فرهنگ قرآنی و اسلامی بردارند.

 


شیراز – سیدعلی‌اصغر دستغیب

28 / 12 / 84

 

 

حضــرت آيـة‏اللّه‏ اكبر هاشمى رفسنجانى رئيس مجلس خبرگان رهبرى و مجمع تشخيص مصلحت نظام و صاحب مجموعه تفسير راهنما، فرهنگ قرآن و دائرة‏المعارف قرآن كريم

بدون شك انقلاب اسلامى در گسترش روحيه قرآنى در جامعه نقش بسز ايى داشت كه در كنار درخشش جوانان ايرانى در مسابقــات بين‏المللى حفــظ و قرائت قرآن، دستــاوردهاى گرانبهايــى در مسائل تحقيق و پژوهش قرآنى به‏دسـت آورديــم. يكى از اين دستــاوردها، نتيجه تلاش‏هاى اعضاى هيأت علمى و پژوهشگــران مؤسسه قرآنــى تفسير جـوان است كه با مديريــت آقاى دكتـر محمــد بيستونــى، طــرح بررسى «موضوعات مختلف كاربردى و ميان‏رشته‏اى» مانند گياه‏شناسى، تغذيه، آب و باران، محيط‏زيست، لغت‏شناسى، مثال‏هاى قرآنى، معادشناسى، قضا و قدر، سيماى فرشتگان و غيره را در قالب تفسير كودك، تفسير نوجــوان، تفسير جوان، تفسيـر زنان، تفسير مردان و تفسير خانواده آغاز كرده است.26/10/89

  

حضرت آية‏اللّه‏ قاسم خزعلى حافظ كل قرآن و نهج‏البلاغه

هر زمانى را زبانى است يعنى در بستر زمان خواسته‏هايى نو نو پديد مى‏آيد كه مردم آن دوران خواهان آنند. با وسائل صنعتى و رسانه‏هاى بى‏سابقه خواسته‏ها مضاعف مى‏شود و امروز با اختلاف تمدن‏ها و اثرگذارى هريك در ديگرى آرمان‏هاى گوناگون و خواسته‏هاى متنوع ظهور مى‏يابد. بر متفكران دوران و افراد دلسوز خودساخته در برابر اين هنجارها فرض است تا كمر خدمت را محكم ببندند و اين خلأ را پر كنند همان‏گونه كه علامه امينى با الغديرش و علامه طباطبايى با الميزانش. در اين ميان نسل جوان را بايد دست گرفت و بر سر سفره اين پژوهشگران نشاند و رشد داد. جناب آقاى دكتر محمد بيستونى رئيس هيئت مديره مؤسسه قرآنى تفسير جوان به فضل الهى اين كار را بعهده گرفته و آثار ارزشمند مفسران را با زبانى ساده و بيانى شيرين، پيراسته از تعقيدات در اختيار نسل جوان قرار داده علاوه بر اين آنان را به نوشتن كتابى در موضوعى كه منابع را در اختيارشان قرار داده دعوت مى‏كند. از مؤسسه مذكور ديدار كوتاهى داشتيم، «از كار و پشتكار و هدفمند بودن آثارشان اعجاب و تحسينم شعله‏ور شد». 21 خرداد 1383

  

حضرت آية‏اللّه‏ سيد مرتضى خاتمى استاد حوزه و دانشگاه

«تـأليفات قـرآنـى» جنـاب آقـاى دكتـر محمد بيستونـى كه عموما در حوزه «تفسير موضوعى و زنجيره‏اى قرآن كريم» مى‏باشد ، بسيار ساده و براى عموم مردم و متديّنين خصوصا «نوجوانان و جوانان عزيز» كاملاً قابل استفاده بوده و مى‏تواند تحوّل عظيمى را در «مؤانست نسل جوان با محتواى قرآن كريم» خصوصا در حوزه‏هاى علميه و دانشگاهها و مراكز آموزشى و دولتى كشور به همراه داشته باشد.2/7/1382

 

  

حضرت آية‏اللّه‏ محمد هادى معرفت «رحمت‏اللّه‏ عليه» صاحب نخستين تفسير روايى قرآن و كتاب ارزشمند «اَلتَّمْهيد»

بزرگترين نعمت الهى آشنايى با كلام خداى متعال و فهم مقاصد عاليه آن است كه در اين راستا گروههايى مشمول اين عنايت حقّ گرديده‏اند و همواره مورد غبطه ديگران بوده و در ضمن، رهبرى امّت را در فهم و تفسير دين بر عهده داشته‏اند. لذا هر كه در اين راه ورزيده‏تر و با اخلاص بيشتر قدم برداشته، بهره بيشتر برده و بهتر توانسته ديگران را از اين مشعل فروزان بهره‏مند سازد، و از تاريكيها به روشنايى هدايت كند. از جمله كسانى كه شايستگى خويش را در اين جهت نشان داده جناب آقاى دكتر محمد بيستونى رئيس هيئت مديره مؤسســه قرآنى تفسيــر جــوان مى‏باشــد كه «به خوبى در اين راه خدمــات شايستـه‏اى انجام داده است».

 

 

حضرت آية‏اللّه‏ راشد يزدى از مدرسين حوزه و دانشگاه و وعاظ مشهور كشور

بفضل و رحمت الهى امروز سروش غيب مرا به مؤسسه بسيار جالب رهنمون گشت بنام «مؤسسه قرآنى تفسير جوان»، كه با افسوس محزون از جوانى هدر رفته خود شدم. آن هنگام كه حوصله و فرصتى مرا بود اين مؤسسه نبود و اينك كه اين منبع عظيم علمى و هنرى بوجود آمده آن حال از دست رفت.

 گذشت آن كز پى يك گل دو صد گلزار مى‏گشتم   كنون گر گلستان در دامنم باشد نمى‏بينم  

راستى، نسل جوان جواب خدا را چه خواهد گفت كه اينهمه راه يابى و اطلاع رسانى و به آن آسانى در اختيار دارد و استفاده نمى‏كند؟ اى كاش در آن زمان مردان خوش نيّت و عالم بودند و چنين ذوق و هنرمندى داشتند تا اكنون ما به عذاب حسرت اليم دچار نمى‏شديم. به حكم «اَلاَْسْماءُ تُنْزِلُ مِنَ السَّماء حقا اين مؤسسه براى جوان بسيار جالب است مرا در اين سن و سال مجذوب خود كرده، معلوم است كه با جوانان چه مى‏كند». باعث و بانى خوش قريحه و داناى آن روش نفوذ را خوب تشخيص داده و آينده‏اى بسيار روشن و خوش بهره را براى اين تشكيلات فراهم آورده است، اميدم آن است كه نسل جوان مسلمان و بيدار و هوشيار زمانِ سرعت غفلت نكند و بتواند «از اين همه نعمت» بهره‏مند گردد. تهران ـ 28/3/82